7. PŘEDNÁŠKA SPE

František A. Podhajský: Český strukturalismus mezi fenomenologií a marxismem 25. 11. 2019 17.30 Kampus Hybernská Přestože dědictví českého strukturalismu je stále přítomné (např. pojmoslovím, které čas od času používáme v naratologii, versologii nebo estetice), jeho vlastní příběh už můžeme vyprávět v minulém čase. Podání tohoto příběhu ve třech kapitolách a

BRA[Q] – VOL. 7

ALL HALLOWS’ EVE SPECIAL: O ESTETICKEJ AMBIGUITE A (VRAŽDIACICH) KLAUNOCH Martin Boszorád Kalambúrický tag „bra[q]“ – fúziu braku a Braqua – z nadpisu radno vnímať ako referenciu nielen k tomu, o čom pod touto značkou mienim písať, ale v podstate aj k tomu, z akých pozícií to mienim robiť. Tešiteľsky

Co vidíš, když se koukneš matce do díry?

Martin Kolář Motto I.: Czesław Miłosz „(…) a bude odsunut do temnot zevnějších. (…) Prožiješ svůj čas, staneš před Diovou tváří a on na Tebe ukáže prstem – zde můj přítel udělal hrozivé gesto – a vykřikne: Idiote! Promrhal jsi život v hloupostech.“ Czesław Miłosz Motto II. „ Nedalo se odolat

Nekontroverzní a „performativní“ čtení Houellebecqa

Václav Janoščík Florent-Claude Labrouste je bohatý čtyřicátník, který právě opustil svou práci na ministerstvu zemědělství. Nemá žádné přátele, jen vzpomínky na několik žen, které mohli jeho životu dát smysl. Rekapitulace jeho života ho vede ke spirále depresí, nudy, neschopnosti něco dělat, a tak dává hlavně prostor vlastním Houellebecqovým úvahám o politickém

CFP Space, Site, Installation. Philosophy, Art Theory and Art Practice

Conference Space, Site, Installation. Philosophy, Art Theory and Art Practice 23 – 25 March 2020, University of Padua, Italy, Department of Philosophy, Sociology, Education Science, and Applied Psychology (FISPPA), Philosophy Division. Deadline for submissions: 31 August 2019 – EXTENDED: 15 September 2019 Notification of acceptance: by 1 December 2019 Keynote speakers: Sondra Bacharach

BRA[Q] – VOL. 6

O ODPÚTANOM POP-PROMETEOVI (INTRO) Martin Boszorád Kalambúrický tag „bra[q]“ – fúziu braku a Braqua – z nadpisu radno vnímať ako referenciu nielen k tomu, o čom pod touto značkou mienim písať, ale v podstate aj k tomu, z akých pozícií to mienim robiť. Tešiteľsky (odkaz na názov knihy Umberta Eca)

Chernobyl your heart (ontology of trauma)

Václav Janoščík It appears that the emotions in social, public or political sense lay more and more bare open in front of us. From environmental grief and apocalyptic experience of time, through populist fear and fake news indifference, to all sorts identity politics or dopamine waves. While some people are

KONFERENCE EUROPEAN SOCIETY OF AESTHETICS VARŠAVA 2019

Šárka Lojdová, Sabrina Muchová Tímto příspěvkem navazujeme na tradici reportů z konferencí Evropské společnosti pro estetiku (ESA). Letos se konference, jejímž jazykem byla angličtina, konala ve dnech 12. až 14. června ve Varšavě, na půdě univerzitní knihovny Collegium Novum. Organizátoři se v programu, který probíhal ve třech až čtyřech paralelních sekcích, snažili

6. PŘEDNÁŠKA SPE

NA CESTĚ K FENOMENOLOGICKÉ BIOLOGII Filip Jaroš | Filozofická fakulta, Univerzita Hradec Králové Úterý 18. 6. 2019 | 17:30–19:05 | Kampus Hybernská | Studentský dům Biologické dílo Adolfa Portmanna bylo v Čechách následkem kanonické interpretace Zdeňka Neubauera pochopeno především jako alternativní paradigma k (neo)darwinismu. Jako takové se dostalo do svízelné pozice,

ČO A AKO SI BUDEME PAMÄTAŤ?

ČO A AKO SI BUDEME PAMÄTAŤ? Michaela Pašteková Akú materialitu po sebe zanecháme? To je jedna z otázok, ktorú si kladie aktuálna výstava s názvom Vedúca skamenelina v Novej synagóge v Žiline. Návštevník sa prechádza “lesom” rozmanitých a rôzne vysokých podstavcov, na ktorých spočívajú budúce fosílie – drevený notebook, siporexový

Zelená…

.Martin Kolář Motto I.: „ Kulturhauptstadt seit 1933, Parkplätze statt Ausländer.“ „ Hlavní město kultury od roku 1933, Parkovací místa místo cizinců.“ Die Partei 2019 Motto II.: „(…) na daném místě v centru měst nemají bezdomovci co pohledávat, odstrašují turisty a stěžují si na ně nájemníci z nedalekého luxusního domu. (…) Bezdomovec